Het Nederlandse beleid om elektrisch vervoer te stimuleren is inconsistent. In een land als Noorwegen blijkt de consequente steun voor elektrische auto’s grote successen op te leveren. Vier tips om de doorbraak van schoon elektrisch vervoer ook hier te stimuleren.

1. Bewustmaking

Elektrisch vervoer kent vele voordelen. Niet alleen voor burgers, maar ook voor de overheid zelf: minder luchtvervuiling, minder lawaaioverlast, minder gebruik van fossiele brandstoffen (indien de benodigde stroom duurzaam is opgewekt). Maar mensen moeten dan wel bewust gemaakt worden van deze voordelen.

In Nederland wordt vooral gepraat over alle drempels die er zouden bestaan voor elektrisch rijden. De overheid bedenkt vervolgens stimuleringsbeleid dat erg ingewikkeld is, de markt verstoort en dat binnen 2 jaar weer wordt veranderd, zodat burgers onzeker worden over de overstap naar elektrisch rijden.

2. Beloon goed gedrag, bestraf slecht gedrag

Zoals gebruikelijk, is het belonen van mensen de beste manier om positieve resultaten te bereiken. In Noorwegen hoeven elektrische auto’s bijvoorbeeld veel minder belasting te betalen, mogen ze gratis parkeren en files omzeilen door over busbanen te rijden.

In Nederland hebben de meeste overheden (landelijk, regionaal en lokaal) wel stimulerende maatregelen bedacht, maar deze zijn van korte duur. Gratis parkeren voor elektrische auto’s is bijvoorbeeld bij veel gemeenten al binnen korte tijd afgeschaft. Het aanvragen van subsidies en belastingvoordelen is ingewikkeld en onzeker, of subsidies zijn alleen beschikbaar voor specifieke doelgroepen (zakelijke rijders) en auto’s die niet echt bijdragen aan het terugbrengen van de luchtvervuiling (hybrides).

3. Subsidies voor elektrische auto’s

Dankzij overheidssubsidies is een luxe Tesla Model S, die volledig op elektriciteit rijdt, in Noorwegen goedkoper dan een VW Golf. In Nederland heeft de overheid weliswaar subsidies gegeven voor volledig elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf en de Tesla Model S, maar dit duurde eigenlijk te kort om de markt voor elektrische auto’s tot wasdom te laten komen.

De Tesla Model S was pas eind 2013 beschikbaar en december van dat jaar was ook de laatste maand dat voor een dergelijke auto 0 procent bijtelling gold. Wie op 1 januari 2014 een Tesla Model S op naam liet zetten, moest alweer 4 procent bijtelling betalen. Wie weet dat een Model S al gauw 100.000 euro kost, begrijpt dat 4 procent bijtelling geen pretje is.

4. Zorg voor fatsoenlijke laadinfrastructuur

Eigenlijk is er maar een punt waarin Nederland het goed doet: het aantal laadpalen is in Nederland ruim voldoende om nooit zonder stroom te komen staan. Maar dat is niet te danken aan de overheid, want veel van die laadinfrastructuur wordt door private partijen aangelegd.

Tesla heeft in Nederland bijvoorbeeld vijf locaties met snelladers, ruim voldoende voor alle Tesla’s in Nederland. Fastned is bezig met de uitrol van een netwerk aan snelladers, maar wordt daarbij tegengewerkt door de overheid, die tegelijkertijd in het geheim concessies verleende aan tankstations, terwijl de overheid eerder had aangekondigd dat tankstation geen concessies zouden krijgen voor het aanbieden van snellaadpalen.

Ondanks bovenstaande tekortkomingen in het beleid, is elektrisch rijden in Nederland flink aan het doorbreken. Conclusie is dat de Nederlandse burgers zelf wel graag elektrisch rijden stimuleren, maar dat de overheid daar niet aan wenst mee te werken.